marți, 13 noiembrie 2012

De ce nu își găsesc tinerii de muncă

      Mă număr printre cei mulți care au o diplomă în șifonier și nu au idee ce să facă cu ea. Nu toată lumea are probleme de-astea, la fel cum, în ciuda a ce spune prezentatorul, nu toate concurentele la miss au o deviză în viață. La miss totul e regizat, dar la mine nu e. Eu constat că mai multe șanse are Dacia mea papuc să câștige 4 stele la Euro NCAP decât ca eu să îmi găsesc un loc de muncă platit binișor. Și cred că tocmai mi-am dat seama de ce.
     Toți vecinii și rudele mă întreabă unde mă angajez, moment în care am senzația aia de confuzie în care știi că trebuie să te scuzi cumva dar nu-ți vine replica. Atunci îmi aduc aminte cu melancolie de anii studenției în care spuneam confortabil: „Stai, frate, să termin facultatea apoi văd eu ce fac!”. Așa că încep să îmi caut de muncă. Mai întâi pe net, apoi pîn ziare sau apelând la cunoștințe. Mă duc cu CV-uri și aștept să fiu chemat la interviu. Angajatorul e conștient că nu are nevoie de cineva care știe să deschidă o conservă cu lingura sau să navigheze superfluu pe internet, în consecință nu sunt angajat.
     Și ce fac? Că bunică-mea mă tot întreabă când mă mai angajez și eu. Nu mai merg scuzele cu „să mă mai relaxez”, „să mă mai destind dup-atâta stres”, că îmi trebuiesc bani să mănânc și eu o șaorma cu de toate fără să mă întrebe mama de rest. Vorba vine, nu că până acum m-a întrebat, am muncit cu palmele să fac facultatea dar acum zic și eu că e timpul să îmi caut un job adevărat.
     Am avut momente când mă scuzam: „Băi, n-ai, băi, cum să-ți găsești de muncă în țara asta dacă n-ai pile sau bani, niște hoți și ăștia, băi, să mor io. Vor experiență, da' de unde, buei, dacă eu abia am terminat facultatea?” Și eram mulțumit cu răspunsul ăsta pentru că îi satisfăcea bunică-mii curiozitatea, nefiind capabilă să mai contraargumenteze teoria mea.

     Problema era că eu credem că angajatorii sunt vinovați de faptul că abilitățile mele nu sunt cerute pe piața muncii. Că ce cretini sunt ei că nu mă angajează. În realitate aceste abilități nu prea există! Nimeni nu dă doi lei pe ambiția mea și pe plăcerea cu care sunt hotărât să fac ceva. Exact în situația din imaginea alăturată se regăseau cei din biroul din care se citea scrisoare de intenție în care scriam Vai, cât de pregătit sunt să vă pup în cur și să fac ce vreți voi, până la ce oră vreți voi, numa' să mă angajați!”


     Ideea e că atunci când într-adevăr ești bun la ceva, intotdeauna vei fi văzut de cineva care va ști să exploateze acel ceva de la tine pentru că acest lucru îi este util. Și dacă nu îi ești util nimănui, cum flori dă măr în decembire să te angajeze? La ce să te pună? Să înveți? Omul are copii acasă, nu are nevoie de încă un stres.

4 comentarii:

  1. Nicule...de curiozitate ce specializare ai?
    Sa stiu si eu ce absolventi se zbat ca si altii desigur sa gaseasca si ei un loc de munca.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am absolvit Inginerie Mecanică, specializarea Autovehicule Rutiere. Ideea e că nu mă mai pasionează domeniul ăsta. Mai degrabă mi-ar plăcea jurnalismul, televiziunea, filmul, etc. Am constatat abia în anul III că ingineria nu e de mine și nu am putut să mai renunț. :) Eu nu cred în puterea unei diplome. Valoarea ta personală și ambiția de a te autodepăși sunt ingredientele de care ai nevoie. Bineînțeles, mediul academic te maturizează radical dar faptul că ai o diplomă nu îți asigură nimic dacă nu poți să-ți faci o imagine de ansamblu asupra lumii în care trăiești.

    RăspundețiȘtergere
  3. exact cu ce ma confrunt si eu...niste parliti angajatorii si angajatii aia "buni" (pile)...mai au si pretentii la 700 de lei care POATE ti-i da. iti pun 1000 de intrebari si te suna ei...da, da. pentru ceea ce stiu eu sa fac (inginerie mecanica + aplicare,experienta etc ca si tine), degeaba ma duc la un service auto ca ma F** in gura tiganii P***I ca le iau painea. Si acum zimi tu sincer...cat dreaq sa aplecam noi capu pentru slujbe care apartin prostilor sau batranilor (paznici, gunoieri, spalatori auto etc) ca sunt numa tigani sau tarani cu dinti ciobiti care nu stiu nimic in viata, nu au un tel cum am vrea sa iesim si noi cu el in fata. Sunt inginer si se uita lumea la mine ca la un tigan incult care lucrez la gunoi? Multi se afla in situatia asta, am incercat sa fac pe cont propriu un atelier de reparatii...mia mers 2 ani (abia abia) si porma a venit concurenta lu peste pe net cu anunturi de genul "reparam auto mecanica electrica" iar eu aveam un anunt cu toate detaliile si principiile muncii mele...sper sa cada o nucleara in tara asta sa ii doboare pe inaptii astia care se cred sefi si oameni care numai piedici iti pun din cauza invidiei. am multe de spus dar ai zis tu restul...stima

    RăspundețiȘtergere
  4. eşti super tare frate. ai dreptate în tot ceea ce ai scris.

    RăspundețiȘtergere